بهداشت صوتی

مکانیسم سیستم صوتی هر فردی برای کل زندگی آن فرد کارامد است؛ با این حال این دوام بر مبنای این مورد است که این مکانیسم تحمل فرسودگی بیش از حد را ندارد. مواردی وجود دارد که باعث می‌شود شما از صدایتان بیشتر مراقبت کنید.

  • آب زیاد بنوشید. تارهای صوتی شما نیاز دارند تا همیشه مرطوب بمانند و کل مکانیسم صدا نیاز به رطوبت کافی برای انجام درست وظایف صوتی دارد. اگر شما زیاد صحبت می‌کنید یا آواز می‌خوانید (مجریان، اساتید، خوانندگان، معلمان، رانندگان و…) همیشه در کنارتان بطری آب قرار داشته باشد و به صورت مکرر بنوشید.
  • محیطتان را مرطوب بسازید. مطمئن شوید محیطتان همواره مرطوب باشد. در خانه شما می‌توانید از بُخور استفاده کنید. در ساختمان‌های قدیمی با گرمای خشک، روش‌های قدیمی مانند دیگ‌های بخار مفید است.
  • بلندی صدایتان را محدود و کنترل کنید. بلندتر از حد خاصی صحبت نکنید. هرگز فریاد نکشید؛ تشویق‌های با صدای بلند مضر است. از روش‌های غیر صوتی جدید برای جلب توجه جمع استفاده کنید(مانند دست زدن، سوت زدن، به صدا در آوردن زنگ، روشن و خاموش کردن چراغ وغیره) در محیط‌های شلوغ و پر سر و صدا حتما از تقویت‌کننده‌ها استفاده کنید. مراقب استفاده از صدایتان در زمانی که آهنگ در حال پخش است یا تلویزیون روشن است یا زمانی که در راه پله خانه‌تان به طرف بالا یا پایین حرف می‌زنید یا صدا کردن کودکتان یا فرد دیگری یا حتی حیوان خانگیتان باشید. تمام این شرایط نیاز به اصلاح و مدیریت دارند.
  • از صحبت‌کردن‌های طولانی مدت اجتناب کنید. اگر ارائه‌ای دارید حتماً قبل و بعد از آن به خود استراحت صوتی بدهید. اگر در محیط کار نیاز به صحبت کردن زیاد دارید در محیط بیرون آن را کاهش داده و به خود استراحت صوتی دهید. در مجموع در مکالمه‌ها بیشتر بشنوید و کمتر حرف بزنید. بلندتر از صدای نرمالتان برای گفتگو استفاده نکنید.
  • گلوپاک کردن‌های مکرر و عادتی باید حذف گردد. ما همه در شرایط خاصی نیاز به گلو پاک کردن داریم اما تشخیص اینکه چه موقع باید این کار را انجام دهیم مهم است. سایش‌های مکرر به این صورت می‌تواند به تارآواها آسیب برساند. این نامعمول نیست برای افراد مختلف که عادت صاف کردن گلو را بدون اگاهی ارادی انجام دهند. شما در ابتدا کافی است از این قضیه مطلع شوید و سپس روی حذف آن کار کنید. زمانی که شما احساس نیاز به انجام این کار را حس می‌کنید ابتدا یک جرعه آب را امتحان کنید. اگر موثر نبود سعی کنید تا گلو صاف کردن را به صورت ساکت انجام دهید با بستن دهان و گفتن /ه/ در ادامه با یک بلع آرام. این صدا باید کاملاً آرام تولید شود زیرا فقط هوا در بین تارآواهای شما وجود دارد.
  • در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید کاملاً محتاط باشید. داروهای ضد احتقان و دیگر داروهایی که از بافت‌های بدن مانند تارآواها مایعات را آزاد می‌کنند. اگر شما به علل پزشکی باید این داروها را مصرف کنید باید اثر خشک‌کننده این داروها را با افزایش مصرف مایعات جبران کنید. با دکتر خودتان درباره داروهای مشابهی که عوارض جانبی این چنینی ندارند مشورت کنید. هرگز داروهای ضد احتقان را به مدت طولانی بدون مشورت پزشک مصرف نکنید. الکل و کافئین اثرات خشک‌کنندگی دارند.
  • سیگار کشیدن بسیار بسیار مضر است. مشخصا استعمال سیگار یا دیگر مواد دودی برای سلامت سیستم تنفسی شما از جمله مسیر هوایی فوقانی زیان آور است. تنها راه موثر برای مقابله با آثار مخرب سیگار حذف آن است.
  • از استرس اجتناب کنید یا حداقل آن را مدیریت کنید. تنش عملکردهای بدن را مختل می‌کند. تنش اضافی در حنجره منجر به تولید پریشان صدا می‌گردد که منجر به خستگی صوتی می‌شود که در نتیجه آن تورم یا آسیب به تارهای صوتی ایجاد می‌شود.
  • تسلیم لارنژیت شوید. وقتی شما دچار لارنژیت می‌شوید؛ به این معنی است که گرفتگی صدا با عفونت قسمت فوقانی راه تنفسی یا عفونت حلق مرتبط است که در نتیجه آن تارهای صوتی شما متورم می‌شوند و به طور مناسب فعالیت نمی‌کنند. در این هنگام سعی نکنید که آن را نادیده بگیرید یا با فشار تولید صدا کنید. از صداهای نجواگونه استفاده کنید یا به طور کلی به خود استراحت صوتی بدهید تا تورم تارهای صوتی از بین برود.
  • یاد بگیرید که از صدایتان درست استفاده کنید. اگر شما دوره‌های مکرر گرفتگی صدا یا احساس خستگی صوتی دارید شما احتمالاً از صدای خود درست استفاده نمی‌کنید. صدادرمانی مناسب می‌تواند کاملاً موثر باشد. اگر شما یک خواننده هستید و تمرین مناسب و حرفه‌ای صدا ندارید بسیار مهم است که آن را شروع کنید.
  • توجه داشته باشید که صدایتان چگونه است و چه حس می‌شود. صوت شما صدای منحصر به فردی است که توسط خانواده و دوستانتان شناخته می‌شود. اگر این صدا تغییر کند معمولاً دلیلی دارد. اگر این تغییرات بیشتر از 5 تا 7 روز طول بکشد حتما باید دکتر شما را ویزیت کند. اغلب بسیار خوب است که به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید که در زمینه مشکلات حنجره متخصص است.
  • نشانه‌های بیماری ریفلاکس معدوی. (GERD) اگر شما حس سوزش معده، مزه بد در دهان، مخصوصاً هنگام صبح، صدای خشن در صبح، حس سوزش درگلو و مشکلات بیشتر از معمول در گرم کردن صدا دارید، شما ممکن است دچار ریفلاکس شده باشید. شما باید با دکترتان درباره شرایط پیش آمده صحبت کنید و درمان مناسب را دریافت کنید. ریفلاکس می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر تارهای صوتی شما بگذارد.