ریفلاکس(ترش کردن معده) چیست؟

(Gastroesophageal Reflux (GERD

(Laryngopharyngeal Reflux (LPR

در بعضی افراد اسید معده به سمت مری و حلق برمی‌گردد و موجب ناراحتی‌های متعددی می‌شود. نشانه‌ها در افراد مختلف متفاوتند. این علائم می‌تواند شامل این موارد باشد: گرفتگی صدا، سرفه‌های مکرر، احساس سوزش و درد در گلو، احساس وجود چیزی در گلو، احساس نیاز برای گلوپاک کردن به صورت مکرر، مخاط بیش از حد، مزه بد در دهان، تنفس بد و موارد دیگر.

نشانه‌ها ممکن است رخ بدهد در طول روز یا ممکن است بیشتر در صبح یا شب رخ بدهد. ایجاد ریفلاکس شبانه ممکن است با گرفتگی حنجره به همراه اشکالات زودگذر تنفسی و ایجاد سوزش در گلو باشد. این نباید با دیگر اشکال گرفتگی حنجره اشتباه گرفته شود.

آیا این مشکل جدی است؟

اگر این مشکل درمان نشود ممکن است موجب عوارض جدی مانند سرفه، خونریزی در مری و اختلالات بلع شود. بیماری ریفلاکس از لحاظ علت شناسی ممکن است دلالت داشته باشد بر سرطان مری و جراحت‌های حنجره باشد. این همچنین ممکن است ایجاد یک ناراحتی در حنجره شود که موجب گرفتگی یا اختلال در صدا گردد.

چه اقداماتی برای رفع آن می‌توان انجام داد؟

دستورالعمل‌های پیش رو چیزهایی هستند که شما می‌توانید برای ایجاد حس بهتر نسبت به ریفلاکس انجام دهید. دکتر شما تصمیم می‌گیرد که آیا این تغییرات کافی است یا نیاز به درمان دارویی (از قبیل Zantac, Propulsid, Prilosec, Prevacid  یا داروهای مشابه دیگر) دارید یا درمان‌های دیگر مورد نیاز است. اگر به شما نسخه‌ای تجویز شد باید 30 دقیقه قبل از وعده عصرانه مصرف کنید. اگر دو بار در روز به شما تجویز شد باید  30 دقیقه قبل از صبحانه و 30 دقیقه قبل از شام مصرف شود. (درمان دارویی کاملاً باید منطبق بر تجویز پزشک شما باشد و به هیچ وجه خود تجویزی نکنید)

  • داروی ضد اسید معده طبق دستور پزشک مصرف شود و اگر با وجود آن نشانه‌های ریفلاکس باقی ماند با پزشک خود برای درمان بهتر مشورت کنید.
  • افزایش وزن بیماری ریفلاکس را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر شما از اضافه وزن رنج می‌برید، کاهش وزن می‌تواند علائمتان را کاهش دهد.
  • محدودیت‌های رژیم غذایی می‌تواند به کنترل علائم کمک کند. از مواردی که در ادامه ذکر می‌شود اجتناب کنید؛ زیرا باعث افزایش اسید معده و ضعیف شدن اسفنکتر و درنتیجه برگشت مواد از معده می‌شوند: قهوه، نسکافه، چایی، نوشابه(با یا بدون کافئین)، غذاهای چرب، غذاهای تند، مرکبات و گوجه فرنگی، پیاز، نعناع، شکلات و الکل.
  • حتماً غذایتان را کاملاً بجوید.
  • در وعده‌های روزانه غذای کمتری بخورید حتی اگر مجبورید به طور مکرر غذا بخورید.
  • بعد از غذا خوردن دراز نکشید. 2 تا 4 ساعت قبل از زمان خواب چیزی نخورید.
  • در زمان خواب، بالشتان را طوری تنظیم کنید که سرتان چند سانتی متر بالاتر از وضعیت بدنتان قرار داشته باشد. از بالش اضافه برای خوابیدن استفاده نکنید؛ این کار باعث افزایش فشار شکمی و بدتر شدن ریفلاکس می‌شود.
  • لباس‌های تنگ نپوشید؛ خصوصا لباس‌هایی که به قسمت شکم فشار می‌آورند. از انواع کمربندهایی که باعث فشار به ناحیه شکمی اجتناب کنید.
  • تا حد امکان از خم شدن اجتناب کنید. فعالیت‌هایی مانند باغبانی و ورزش‌هایی که نیاز به خم شدن زیاد دارند از قبیل بلند کردن اجسام را انجام ندهید.
  • فشار روانی و استرس علائم را بیشتر می‌کند. حتما در جهت کاهش آن‌ها اقدام کنید.